16 Kasım 2013 Cumartesi

Yağmurlu havalarda motosiklet sürmek

Hani bizim meteolojinin kullandigi bir deyim vardır, "Hissedilen sıcaklık". Iste bu, sürüsteki en önemli etkendir.Islanan bir motor sürücüsü, rüzgarin etkisiyle, hava -1,-2 derecede iken bile,-25,-30 derece hissedebilir. Rüzgar, bu konuda isguzarligini kendisine adet edinmistir. Hele bir islanmayagörün, sizin vücut isinizi uçurmak için elinden geleni yapacak ve donma probleminin yasanmasina sebep olacaktir.
Eger Antalya, Adana gibi güney bölgelerinde oturuyorsaniz, çogu zaman yagmur sizin için ciddi bir problem olmayacaktir ama, daha kuzeyde oturuyor yada kuzeye dogru bir gezi yapmayi düsünüyorsaniz, hava roporunda ne derse desin, yagmur için önlem almaniz yararlidir. Söyle kuvvetli bir çise bile, insani yola çiktigina pisman edebilir.


KURU KALMAK HAYATI ÖNEM TASIR
En ideal metod, giydiklerinizin üzerine, yagmur geçirmeyen bir kat geçirmektir. Eger meteoloji raporunu dinleyip, yagmur haberini aldiysaniz, babaannenizin, annenizin romatizmalarim sizliyor diyorsa, kisisel tecrübeleriniz gökyüzünün durumunu begenmiyorsa yada özellikle bir balikçi dostunuzun falan bugün yagmur var diyorsa, siki giyinmeyi ihmal etmeyin. Bunun için orijinal bir kiyafet alabileceginiz gibi, kiyafetinizi kendiniz de yaratabilirsiniz. Yagmur geçirmez naylon bir avci pantalonununun üzerine yine naylon bir yagmurluk geçirerek sorunu çözebilirsiniz. Anfibi yaratiklar olmadigimiza göre, en azindan içine rahatça sigabileceginiz, gövdenizin büyük kismini koruyan bir naylon torbayi, kollar ve kafa için üç delik açarak bir taraflari sokusturmanizda muhtesem yarar var.
Bu havalarda, ne kadar dikkatli sürerseniz, o kadar iyi. Ne doktora, ne tamirciye is çikartmayin. Önünüze gelen her su birikintisine, paranoya ile bakin. Altindan kaç santimlik çukur çikacagi belli olmaz. Hele rampaya geldiginizde, break dance yapan gençlerin yürümesi gibi, ileri yerine geri dogru gidebileceginiz, her zaman aklinizin bir kenarinda olsun.

ISLAK YOL NE KADAR GÜVENLIDIR.
Temiz bir asfalt, islak oldugu zaman, sürtünme %20 oraninda azalir. Tabi tamamen teorik. Türkiye'nin neresinde, üzerinde çamur bulunmayan bir asfalt gördünüz? Yoldaki yag, antifriz, fren izleri vs de cabasi. Tabi bu arada, normal havada da suratiniza dogru uçabilecek otomobil atiklari (yenen yemeklerin kagitlari, torbalari, yanan sigaralar, kola kutulari, bosaltilan kül tablalari) bu havalarda her zaman oldugundan daha can sikicidir. O küller, islak siperinize çarptiginda, ince bir çamur tabakasi ile kaplamayi ihmal etmez.
Arabalardan atilip, otobana yayilmis olan yemek artiklari, yolda ezilmis duran kedi ya da köpek cesetleri, kamyonlarin üzerinde bütün önlemler alinmasina ragmen yine de düsmekte israr eden isyankar domatesler, hiyarlar asfaltin üzerine eklenir. Hafif bir çise yada sabah çigi üzerlerine geldiginde, yoldaki bu gereksiz ayrintilar, tehlikeli ayrintilar haline gelirler.
Yagmurdan sonra kurumus olan asfaltta bulunan, bazen de yagmurun akintisi ile getirdigi teneke yada buna benzer sert plastik nesneler, birazcik iklakligi saklayacak mendeburlugu kendilerine huy edindiklerinden, gerçek birer otoyol tuzagina dönüsürler. Ayni sekilde yapraklar da ayni problemi yasatirlar.
Ates olmayan yerden duman çikmaz derler ya bizim yük kamyonlari ve özellikle Iç Anadolu'da sehirlerarasi yol yapan eski otobüsler de, yag salmak konusunda nam salmislardir. O yüzden özellikle bu havalarda, takipli giderken, onlarin arkalari yerine, lastiklerinin dogrultularini takip ederseniz, daha iyi edersiniz.
Bunlar, kuru havada motor kullanmaya alismis sürücü arkadaslarin, özellikle dikkat etmesi gereken noktalar.

ISLAK LASTIK GEVSEK TUTUS YARATIR
Yagmur suyu, lastiklerin altindan girerek, yanlara dogru kayar. Sig lastik kanali, düsey açi yaptiginda, üzerine gelen baski yüzünden bu suyu salar. Bu da, yolla lastik arasindaki sürtünme alanini azaltir. Iyi bir yagmur lastigi, derin ve açili oluklariyla, bu tehlikeleri önler. Buna karsin, böyle lastikler, kuru havada ideal olan lastiklerin yanal egimine sahip olmadiklarindan, normal günlerde sürüs bakimindan rahatsiz edici, çekisi düsürücüdür. Lastiklerin havasi da, bu yol kosullarinda önemli bir faktördür. Yagmurlu havada, lastiklerin havasini biraz aldiginizda, sürtünme alani genisler, yolu daha iyi kavrarlar.

SÜRÜS STRATEJINIZI BELIRLEMEK IÇIN ÖNCE DERIN BIR NEFES ALIP, SEÇENEKLERINIZI GÖZDEN GEÇIRIN.
Yagmurun ilk damlalari düsmeye basladiginda seytan, gazi kökleyip, bulutun diger tarafina geçmeniz, yeniden kuru ve güvenli asfalta ulasmaniz için sizi dürter. Ama bu, özellikle de sehirde, hiç de akillica bir yöntem degildir. Sunu aklinizdan çikarmayin ki yol, yagmur ilk çiselemeye basladiginda, islak asfalttan daha kaygandir. Özellikle de trafigin yogun oldugu sehirde ve sehir çevresindeki yollarda. Bu durumda yapacaginiz en akillica sey, bir süre mola vermek, otomobil sürücülerinin islakligi tüm asfalta esit olarak yaymasini beklemektir. Bu süre yaganin, ahmak islatan mi, yoksa ciddi bir yagmur mu oldugunu anlamak ve biraz isinip, yagmur giysilerinizi giymek için de iyi bir ara olacaktir.

YÜZEYE TETKIK EDICI BAKISLAR ATMAKTA FAYDA VAR.
Yagmur yagarken, daha önce yukarida bahsi geçen kamyon ve otobüslerden sizmis olma ihtimali yüksek olan, yagli yüzeylerden uzak durmaya dikkat edin. Özellikle de, dar yol virajlarinda. Viraj ve bir tarafa dogru dönüs yapan rampalarda, aracin lastik izini takip edin. Hizinizi ve yatis açinizi azaltin. Açinizi mümkün oldugunca 90 dereceden uzaklastirmayin ve tekerlek izlerini takip edin. Yurdumuzda hala rastlanan granit parke ve Arnavut kaldiriminin asfalttan daha kaygan bir yüzey oldugunu unutmayin.
Yagmurlu havada, her türlü hizlanma hareketi ve yön degisikliginden kaçinin. Bu havada monotonluk, daha sonra caninizin sikilmasindan iyidir. Tekerleklerinizi mümkün oldugunca düsey tutun. Özellikle köprü gibi yerlerdeki çelik plakalarin üzerinden geçerken. Bu tip yüzeylerin üzerinden yatis pozisyonunda geçmeniz, kolayca kaymaniza ve yuvarlanmaniza sebep olacaktir.

YAGMURLU HAVADA FREN KULLANIMI KURU HAVADAKINDEN FARKLIDIR.
Yagmurun islattigi asfaltta, fren yapma taktiginizi yeniden gözden geçirmeniz gerekir.Bu havalarda, arka freni, normalde kullandiginizdan daha fazla kullanabilirsiniz. Çünkü motorun yüklenme sekli nedeniyle, öne daha az agirlik gelir. En iyi yöntemse freni bölüstürmek, ön ve arkayi esit agirlikta kullanmaktir. (bunu yapamiyorsaniz acilen bir XX alin, dual sistem frenin sisteminin farki )
Islak asfaltta, yavaslamaya ya da durmaya karar verdiginizde, düz bir çizgi halinde fren yapmaya çalisin. Simdi bu ne demek diye soranlar çikacaktir. Örnegin keskin bir viraja yaklasirken, fren yaparak yavaslama isleminizi, yana dogru agirlik vermeye baslamadan önce bitirin. Eger yavaslama esnasinda, yatarak fren yaparken, kaygan bir yüzeyle karsilasirsaniz, düsmeniz kaçinilmaz olur.
Bir kesisme noktasina yaklasirken, eger durmaniz gerekecekse, her iki freni de hafifçe sikarak, kurumalarini ve isinmalarini saglayin. Çogu fren sisteminde kullanilan paslanmaz çelik meteryaller, kuru olduklarinda harikadirlar ama islakken, can sikacak kadar az etkili olmak adetleridir. Disklerin, bir yada iki kez dönmesiyle, yeterli miktarda su atilir ve frenler, yeniden güvenilir konuma gelirler.Eger frenlerin yeterince tutmadigini hissedip yüklenirseniz, fren diskleri aniden kuruyarak, tekerleklerin kilitlenmesine sebep olabilir. Yagmurlu havada, frenleme probleminin önüne geçmek için, her zaman erken ve yumusak frenleme yapmaniz, tehlikeyi önleyecektir.

YAGMURUN MOTORUN HER YERINE AYNI ETKIYI YAPMAZ
Motor çalisirken giren su, sicakligin etkisiyle buharlasarak, zarar vermeden gidecektir. Ayrica buhar, motorun çekis gücünü arttiran bir etkendir. Fakat normal su, bu etkiyi yaratmaz. Yani normal havada, motor çalisirken ona su dökerseniz, ayni etkiyi yapmaz. Aksine, silindirlere giderek onlari bloke edebilir yada bozabilir.
Bunun yaninda yagis, elektrik sistemine pek yararli degildir. Baglantilari paslandirir, bozar, bobini çatlatabilir yada bunun gibi problemlere sebep olabilir. Böyle durumlarda, contalarin saglam, buji gibi aksamlarin iyi oturmus olmasi, büyük önem kazanir.

EGER SIMSEKLER ÇAKMAYA BASLADIYSA, ORTALIKTA YALI KAZIGI GIBI DIKILMEK YADA YOLA DEVAM ETMEK, BELAYA DAVETIYE ÇIKARMAKTIR.
Baktiniz, gökten flaslar çakiyor. Sakin ha filmlerdeki gibi poz yapmak için yola devam etmeyin. Nasil olsa altimda lastik var diye güvenmeyin. Son sözleri kitabinda sizin için bir bölüm ayrilabilir. Alçak yada paratoneri olan bir binaya girmeye çalisin ve sovun bitmesini bekleyin. Bir agaç altina girmek uzun bir objenin altina saklanmaktir. Bu da yildirim riskini yükseltir.
Eger yagmur çok fazlaysa, özellikle sehir içinde sürmeyi birakmanizi tavsiye edebilirim. Türk sehirleri, genellikle düz alanlar yerine daha kolay savunulabilecek yamaçlara kurulmus oldugundan, yolun sizi götürdügü alçak bir noktada, yükseklerden gelen hayli hizli ve yogun bir sel dalgasiyla karsilasabilir, tehlike yasayabilirsiniz.
Artik yagmurlu asfalta biraz tedirgin bakabilirsiniz ama olacak o kadar. Bizim eskilerin dedigi gibi Korkulu rüya görmektense biraz uykusuz kalmak evladir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder