16 Kasım 2013 Cumartesi

Motosikletinizin hayat suyu motor yağı hakkında her şey!

Motosikletinizin hayat suyu motor yağı hakkında herşey!

Motoru çalıştıran benzindir, ama motoru canlı tutmak için ya da gereklidir. Arabamızın motorunun kullanım ömrünü olabildiğince artırmaya ve benzini verimli kullanmaya çalışırken geleneksel, sentetik ya da karma olsun motor yağının bütün bunlar içindeki rolünü de anlamamız çok önemlidir. Bu oldukça karmaşık bir konu, bu yüzden de yeni başlayanlar için birkaç basit bilgiyi paylaşarak başlayacağız. Burada her küçük detaya girmek yerine sizleri temel bilgiyle donatacağız.

Motorunuz için yağ neden önemlidir?

Motor yağı, metaller arası sürtünme ve ısınmayı önlemenin ötesinde bir iş yapan katkı maddeleriyle güçlendirilmiş, aynı anda birçok şeyi yapan bir malzemedir. Aynı zamanda silindirde yanma sırasında pistonlara giden gazlarla da savaşır.  Her durumda motor yağı olmazsa metal aksamlar hızla eğilir, bükülür ve ızgaraya dönerler. Ancak biz sizi esaslı bir şekilde uyaracağız.

Motosiklet Yağlarında Rakamlar ve harflerin anlamı

Motosiklet yağı eskiden oldukça basit bir yapıdaydı. Motor parçası satan dükkânlar, büyük markaların birkaç değişik ürünü satardı. Motorların karmaşıklaşmasıyla birlikte motor yağları da değişen ihtiyaçları karşılayabilmek için çeşitlendi. Ambalajlarının üzerindeki özel talimatlardan da rahatça görünebileceği gibi. Neyse ki bunları açıklayan bir endüstri standartları var.

Motor Yağlarında Rakamlar ve anlamları

Tipik bir motosiklet yağı ambalajının ön kısmında yağın viskozitesini görürsünüz.  “Motor ağına giriş” dersimiz için viskoziteyi basitçe “kalınlık” gibi düşünebilirsiniz. En sık rastlanan viskoziteler 0W–20, 5W–30, 10W–40 ve 20W-50’dir. Bunlar tasnif edilmiş yağlar olup katkı maddeleri eklenerek değişik motorların ihtiyaçları ve çalışma ortamı sıcaklıklarına göre üretilirler. Örneğin 5W–30 yağını ele alalım. İlk rakam olan 5 en düşük çalışma sıcaklığını, 30 ise en yüksek çalışma sıcaklığını gösterir. Tek bir sıcaklık değerine sahip yağlar da görebilirsiniz. Örneğin 20W. Bu yağların kullanım alanı daha dardır ve bunlar sadece belirli şartlarda iyi sonuç verirler. Çoğu modern araç tasnif edilmiş yağlarla gayet iyi çalışır.

Harfler

Yağların viskozite değerlerinin hemen ardından OMB değeri gelir. OMB, Otomotiv Mühendisleri Birliği’nin kısa adıdır ve bu organizasyonun viskozite standartlarıyla viskozite rakamları belirlenir. Örneğin W harbi kışı ifade eder ve en düşük çalışma sıcaklığının yanında yer alır. Motosiklet yağı kutusunda bulunabilecek başka harflerden biri de APE halkasında yer alır. APE, belli başlı Amerikan ve Japon üreticileri ortaklığında sertifikasyon standartları geliştirmiş olan Amerikan Petrol Enstitüsü’dür. Halkanın üstündeki harf kodu yağın performans seviyesini temsil eder. Yağınızın vizikotesi ne olursa olsun bu numaralar genellikle SAE ya da diğer bilinen adıyla Otomotive mühendisleri Topluluğu (Society of Automotive Engineers) tarafından üretilmiş olup vizikote için standartları belirlemiş olur. W,her nasılsa en soğuk işlem vakti olan kış için gereksiz bir şekilde ortaya çıkar.

Paket üzerindeki API şeklinde dizelenmiş bazı diğer harfleri de fark etmiş olabilirsiniz. API’nin açılımı Amerikan Petrol Enstitüsü olup, gönüllü olarak Japon ve Amerikan üreticiler arasındaki ortaklıklarda ilgili bir sertifikasyon standartları yayımlamıştır. Bu harf kodları yağın performans seviyesini gösterir. Motor benzin motoru yağı için API Service SM işaretini görebilirsiniz. Dizel özellikte bir motorda ise bu kod CI–4 ya da benzer bir şey olacaktır. Genel olarak, düzenli olarak artarak gösterilen numaralar eski kodların yerini almaktadır. Ve bu kodlar daha düşük kodlarla çalışmak üzere yapılmış motorlarla da uyum gösterir.

Bu API ile her şeyin tamam olduğunu göstermez. Diğer birçok sert ve /ya da özel yağ standartları da işin içine girmektedir. Bu rakamları ayrıca ambalajlar üzerinde de görebilirsiniz. Bunlara Avrupa Motosiklet Üreticileri Topluluğu (European Automobile Manufacturers Association -ACEA), Uluslar arası Yağlayıcı Maddeler Standardizasyonu ve Onay Komitesi(International Lubricant Standardization and Approval Committee - ILSAC), Japon Otomotiv Standartları Organizasyonu (Japanese Automotive Standards Organization - JASO) hatta Motosiklet üreticileri de buna dâhildir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder