15 Kasım 2013 Cuma

Hangi aksesuarlar gerekli

Motosiklet kullanırken neden koruyucu motor aksesuarları kullanmalıyız?


Çünkü; motosiklet sürücüsü otomobil sürücüsünden farklı olarak bir kabin içerisinde değil, her türlü dış etkenden kolayca etkilenebilecek şekilde motosikletin üzerinde; açıkta seyahat eder. Konforlu bir biçimde sürüşün keyifle yapılabilmesi ve herhangi bir kaza durumunda vücudumuza gelebilecek zararı engellemek yada en aza indirgemek için bazı koruyucu malzemeler kullanmalıyız. Bu koruyucuların her şartta tam koruma sağlayamayacağı unutulmamalı, seçim yaparken şıklığı ve modaya uygunluğundan çok fonsiyonelliği göz önünde bulundurulmalıdır. Vücudu sıkmadan ve rahatsız etmeden saran, kullanılan iklimin özelliğine göre; yağmur geçirmeyen, içerideki teri kolayca dışarı atabilen, hareket halindeyken rüzgardan az etkilenen, trafikte kolay farkedilmenize yardımcı olabilecek aksesuarlar tercih edilmelidir.

Beyin, kalp ve böbrek gibi hayati önem taşıyan organlar, kafatası, göğüs kafesi gibi doğal korumaları içinde bulunsalar da öncelikli olarak korunmalıdırlar. Söz konusu olabilecek bir kaza durumunun dışında da derimizin, gözlerimizin ve rüzgardan etkilenmesi mümkün olan eklemlerinizin sağlığı da göz ardı edilmemelidir. Uygun kıyafetin seçilerek sürekli kullanılması, daha uzun yıllar sağlıkla motosiklete binebilmek için şarttır.

Kask

Değişik amaçlar ve pek çok spor dalı için geliştirilmiş çeşitli kasklar bulunmaktadır. Etkin bir koruma için; motosiklet için özel üretilmiş, uluslararası kalite ve güvenlik standartlarına sahip, tam kapalı ve vizörlü kasklar tercih edilmelidir. Kaskın başınıza tam oturması, çok sıkı veya bol olmaması, çene altından bağlamalı olması gerekir. Açık kask kullanılıyorsa gözleri rüzgar, toz, böcek gibi etkenlerden korumak için ayrıca gözlük takılmalıdır. Göz koruması kullanılmazsa rüzgarın etkisi ile kuruyan ve kontrolümüz dışında kısılan gözler görüş kaybına neden olabilir. Güneş ışığının fazla olduğu ortamlarda renkli vizörler yada renkli camlı gözlükler kullanılabilir. Soğuk havalarda iç ve dış ortamdaki ısı farkından dolayı vizörün buğulanmaması için buğu yapmayan camlar yada buğu önleyici malzemeler kullanılabilir. Özellikle gece sürüşlerinde, kullanılan vizörün renksiz ve çiziksiz olması önemlidir. Karşıdan gelen aracın ışıkları çizik kask camında kırılarak görüşünüzü engelleyebilir. Bu özellilerinin yanında ideal bir kask çevreden gelen sesli uyarıları alabileceğiniz, yolculuk sırasındaki rüzgar sesinden de rahatsız olmayacağınız bir yalıtıma sahip olmalıdır.

Eldiven

Motosikleti sorunsuz bir şekilde kontrol edebilmek (gaz kolu, ön fren, debriyaj, sinyal, korna ve diğer kontrol düğmeleri) için ellerimizi rahatlıkla kullanabiliyor olmamız gerekir. Eldivenler, muhtemel bir kaza durumunda, ellerimizi sürtünmeyle oluşabilecek yaralanmalardan, rüzgarın kurutucu ve dondurucu etkisinden koruyabilmelidir. Bol olduğunda elimizden kolaylıkla çıkabilir, parmaklarımızı rahat kullanmamızı engelleyebilir, sıkı olduğunda ise; kan dolaşımını etkileyerek rahatsızlık verebilir ve hareketlerimizi sınırlayabilir.

Bellik

Böbrekleriniz üzerinden belinizi sıkıca saran bir bellik böbreklerinizi rüzgarın üşütücü etkisinden koruyacak, doğru sürüş pozisyonunda, dik durumda, kalmanızı kolaylaştıracak ve herhangi bir kaza halinde omurganızı incinmelerden koruyacaktır.

Hareket halindeyken hissedilen sıcaklık, dururken hissedilenden daha düşüktür. Motosiklete binerken kıyafet seçiminde, hissedilen ısıdaki bu değişimi de göz önüne almak gerekir.

Mont ve Pantolon

Diğer tüm koruyucu aksesuarlarda olduğu gibi mont ve pantolonda da motosiklet için özel üretilmiş malzemeler tercih edilmelidir. Kullanacağınız kıyafetler sizi kuru ve sıcak tutmalı, rahat etmenizi sağlamalı. Rahatsız bir kıyafet içerisindeyken emniyetiniz tehlikeye girebileceği gibi sürüşünüzden keyif de alamamanıza sebep olacaktır. Kıyafetlerin; rüzgar ve su geçirmez olması, omuzlarda, dirseklerde, sırt bölgesinde, dizlerde ve kaval kemiklerinde darbelere karşı güçlendirilmiş korumalara sahip olması gerekir. Hava almayan bir elbise, aşırı terleterek vücudunuzun su kaybetmesine ve metabolizmanızın bozulmasına sebep olabilir. Sıkı bir kıyafet hareketlerinizi sınırlayabilir, bol bir kıyafet rüzgarın etkisi ile titreşerek rahatsız edici olabilir. Sürtünmeye karşı dirençli bir mont ve pantolon herhangi bir düşme anında vücudunuzu çok daha iyi koruyacaktır. Kıyafetin dış yüzeyinde kullanılan reflektif özellikteki malzemeler, özellikle gece sürüşlerinde daha kolay fark edilmenizi sağlar. Rahat kullanılabilen ceplerin olması seyahatiniz sırasında gerekli olabilecek küçük eşyalarınızı taşımanız, kolay ulaşabilmeniz için önemlidir. Kullanılan fermuar, düğme ve benzeri malzemenin de rüzgar ve su geçirmez olması gerekir. Boyun, bilek, bel ve paça kısımlarının ayarlanabilir olması konforunuzu arttıracaktır.
Eğer motosiklet pantolonu giymeyecekseniz mafsallı bir dizlik kullanmanızı şiddetle öneririm. Kaza anlarında dizler ilk darbeyi alan yerlerdendir ve maalesef diz gibi eklemlerin tedavisi çok uzun ve acılıdır.

Çizme ya da bot

Ayak bileklerini de koruyan, kesinlikle lastik tabanlı, tercihen bilek, topuk ve burun kısmı güçlendirilmiş, basamağa rahat oturabilmesi için topuklu bir motosiklet çizmesi kullanılmalı. Pantolonun paçaları ile uyumlu olması, rüzgar ve su yalıtımı açısından önemlidir. Soğuk ve yağışlı havalarda kullanılan çizmelerin su geçirmez olması önemlidir.

Bu temel koruyucu malzemelerin yanında, konforumuzu ve güvenliğimizi arttıracak başka aksesuarlarda kullanılabilir. Ayakkabının içine giyilen çorap gibi kaskın içine giyilen balaklava adı verilen başlık, koruyucu kıyafetten önce en içe giyilebilecek termal kıyafetler, montun boyun kısmından rüzgar girmesini engelleyen boyun koruması, soğuk havalarda çeneyle birlikte ağzı ve burnun bir kısmını saran korumalar, aşırı tozlu şartlarda burun ve ağzı örterek tozu süzen aksesuarlar, kulak tıkacı bunların arasında sayılabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder