16 Kasım 2013 Cumartesi

Trafikte Hayat Kurtaran Stratejiler..

Trafikte Hayat Kurtaran Stratejiler..

En son motosikletinize atlayıp trafiğe çıktığınızda aklınızdan neler geçti hatırlıyor musununuz?
Sizi saran araçları,sıkıştıranları,yolunuzu kesenleri..Şimdi yeniden kendinizi araçların arasında ilerlerken hayal edin. Yola atlamaya hazır yayaları,belediyenin açıp kapattığı çukurlardan arta kalan kum yığınlarını,çocuklarıyla uğraşan,cep telefonuyla konuşan,yüksek sesle müzik dinleyen ve sizi görmemekte ısrar eden araç sürücülerini gözünüzün önüne getirin? Motosiklet kullanmak kabusa döndü değil mi?

Her yıl trafikte kaza yapan sayısız motosiklet sürücülerini düşünün.Bu insanlar beyinlerini aynı anda onlarca işlem için kullanması gerekiyor.Bu nedenle tahminleri doğru yapıp,doğru önlemler almak zorundayız. Aksi durumda bir seçim bizi genellikle facia ile tanıştırır.İşte bu gerçeğin ışığı altında,özelliklede trafikte motosiklet kullanmaya yeni başlayanlara hayat kurtaran stratejik öneriler;

*Sürücülerin kafalarını ve aynalarını izleyin.

Otomobil sürücülerinin kafa hareketlerini,pencere veya aynaları aracılığıyla izlemek,ani hareketlerini tahmin etmek için en etkili yöntemdir.Birçok sürücü,aynaya bakmasa dahi,döneceği yöne ilk önce kafasını çevirir ve bu da size iyi bir tahmin süresi tanır.

*Aynalarınıza güvenin, ama tamamen değil.

Motosikletlerinizin aynaları hayatınızı kurtarabilir.Fakat doğru ayarlansalar bile tüm olan biteni göstermezler.Sıkışık trafik koşullarında,her zaman aynanızdan gördüklerinizi,aynı yöndeki omzunuzun üzerinden attığınız kısa bir bakışla kontrol edin. Böylece kör noktanızda kalan bilgilere de ulaşabilirsiniz.

*Asla bir araçla sapak arasına girmeyin.

Bu kulağa çok basit geliyor,fakat son anda dönmeye karar veren otomobiller,dünyada çok sayıda motosiklet sürücüsünün ölümüne neden oluyor.O zaman, basit kural:asla bir sapakta yan yol ile araç arasına girmemek.Sağdan geçmek genellikle en yapılmaması gerek hareket,ancak bu günlerde bazen şart oluyor.Eğer sağdan veya emniyet şeridinden gidecekseniz bile,en azından ayrımlar arasındaki düz yolları tercih edin.

*Parmaklar frende olsun.

Trafikte genelde ani tepkiler vermek gerekir,bu da fren kolunu aramakta zaman kaybetmemeyi gerektirir.Kola ulaşma zamanınızı kısaltmak için her zaman bir veya iki parmağınızı fren kolunda ve sağ ayak baş parmağınızı fren pedalının yakınında bulundurun.O cep telefonuyla konuşan dikkatsiz sürücü,aniden önünüze kırıp park etmeye karar verdiğinde durmak için daha fazla zamanınız olur.

*Fark edilin.

Uzak mesafelerden dahi yayalar ve sürücülerin siz fark edebildiklerinden emin olun.Gündüz dahi uzun farlarınızı kullanın ve açık renkli kıyafetler giyin,özellikle ceket ve kask olarak.

*Gücü, elinizin altında tutun.

Trafikte,normalde(uzun ve akıcı trafik şartlarında)kullanacağınızdan daha düşük bir vites kullanın ki motosikletiniz ileri atılmaya hazır olsun.BU,size sadece frenlere basıp durmayı ummak yanında
uzaklaşıp gitmek gibi bir seçenek daha sunacaktır.Ayrıca yüksek devirdeki motor sesi, başkaları tarafından daha fazla fark edilmenize de yardımcı olacaktır.

*Trafik mi yavaşlıyor? Solda kalın. (ya da sağda)

Trafik aniden yavaşladığında önünüzdeki aracın sağ ya da sol yanında (tercihan yolun ortasına yakın tarafında)kalın.Bu size gerektiğinde bir kaçış yolu sağlayacaktır.Ayrıca arkadaki aracın yeterince çabuk duramaması halinde ön kaputuna gelin bebeği gibi süs olmanızı da engelleyecektir.Durduktan sonrada hazırlıklı olun.Debriyaj çekili,motor 1.viteste,sağ ayak frende,sol ayak yerde ve gözler aynalarda,ne olacağını asla bilemezsiniz.

*Gözle taramayı alışkanlık haline getirin.

Göstergelerden aynalara,önünüzdeki yoldan kör noktalara,sol ve sağ yanlarınıza kadar her yeri sürekli
olarak gözlerinizle takip etmek size içinde bulunduğunuz durumla ilgili çok daha fazla bilgi verecek ve daha erken tepki vermenizi sağlayacaktır.Bir noktaya çok fazla takılı kalmak,bir süre sadece önünüzü veya arkanızı izlemek soruna davetiye çıkarmaktır.Her zaman görebildiğiniz en uzak noktaya kadar neler olup bittiğini anlamaya çalışın.

*Sola dönüş..

Karşı şeritten gelen ve sola (önünüze) dönmeye hazırlanan otomobillere karşı dikkatli olun.Uzun farlarınız (gündüz) yanıyor olmalı ki sürücü sizi görebilsin,ancak buna da tam güvenmeyin.Aracın tekerleklerini,sürücünün direksiyondaki ellerini,yüzünü ve hareketlerini izleyin.Aracın hareket ettiğini fark ederseniz,fren yapmaya,kıvırtmaya yada hızlanmaya hazır olun.Çünkü karşıdan gelen kişi küçük olduğunuz için sizi tehdit olarak algılamayacak ve önünüze kıracaktır.

*Sağda park edenler..

İki şeritli klasik bir şehir içi yolu,tabii ki en sağda park etmiş bir şerit araba olacak.Ve her zaman bu arabaların yanında motorunuzla hızla ilerleyebilmeniz için geniş bir boşluk.Ancak araçlarında oturup,
Bu geniş boşluğun verdiği rehavetle aniden kapısını açacak bir düşüncesiz,kapılarını önünüzde bir duvar vazifesinde kullanacaklardır.Bu yüzden bu boşlukta ilerlerken otomobildekilerin kafalarını el-kol
Hareketlerini,araçların ön tekerleklerini izlemeyi ihmal etmeyin.

*Zemini kontrol edin.

Gözle taramanıza asfaltın durumunu da ekleyin.Gözünüz yere dökülmüş yağ,antifriz veya mazotta olsun;genelde parlak bir yüzey bunların göstergesidir.Ayrıca kum,toprak,mıcır hatta toza karşı hazırlıklı olun, onları görmek daha zor olabilir.Koku duyunuzu da açık tutun,lastikleriniz yol tutuşunu
Kaybetmeden yüzeydeki maddenin kokusundan mazot olduğunu anlayabilirsiniz.

*Boşluklarda sürün

Motosikletinizin gücü ve manevra kabiliyetini trafikteki boşluklarda yer almak için kullanın.Her türlü araç gruplanmasında mutlaka bir boşluk oluşur,bunları bulun ve içlerine yerleşin.Bunu yapmak sizi dört tekerlilerden ayırır ve size kör noktalardan uzak durmak için hareket hacmi kazandırır.Bu alanlar içinde hızınızı zaman zaman değiştirin;çünkü özellikle sıkışık trafikte araçlarla aynı hızda ilerlemek sizi görünmez hale getirebilir.

*Baş parmağınızı kullanın.

Trafikten bağımsız olarak sık sık sinyallerinizi kapama alışkanlığı edinin.Yanık kalan bir sinyaliniz,dönmeye hazırlanan diğer arabalara döneceğiniz izlenimi verip sizi zor durumda bırakabilir.O yüzden sinyal vermeyi ihmal etmeyin ve sinyal kapama düğmesine de her dakika birkaç defa basarak gereksiz yere yanmadığından emin olun.

*İnce olmak iyidir.

Tek çizgi üzerinde ilerleyen motosiklet sürücülerinin 4 tekerlekli geniş otomobillere karşı en büyük avantajı tek bir şeritte ilerlerken önünü görebilmek için yer değiştirebilmesidir.Arabaların yanlarından yada camlarından ileri bakmak ve ilerde neler olduğunu bilmek size tepki vermek için büyük zaman kazandıracaktır.

*Birden fazla kaçış yolu vardır.

Evet, motosikletler düşer.Ama onlar aynı zamanda hafif, dar ve çok iyi manevra yapan araçlardır.
Siz de o zaman işler zorlaştığında onların güçlü yanlarını nasıl kullanacağınızı öğrenin, olur mu?
Yani zorlu bir durumda hemen bütün gücünüzle frenlere asılmayın.Her zaman bir yerlerde bir kaçış noktası vardır.Sağdaki tarlaya dalmak,aniden önünüze dönen traktörün dorsesine zımbalanmaktan iyidir.Her zaman kafanızda planladığınız bir kaçış rotanız olsun ve onu her dakika yenileyin.

*Geçiş önceliğine boyun eğin.

Kavşaklarda,büyük araçların sizden önce gidip,duramayacak kadar hızlı gelen kamyonla çarpışmalarına izin verin.Kamyon size değil de yandaki büyük araca çarpsa daha iyi olur,değil mi?
Demek ki ışıklardan ilk fırlayan araç olmamamız ve geçiş önceliği kararını diğer araçların kendi aralarında vermelerini beklememiz,bizim için daha sağlıklı bir karar olacak.

*Tam arkadan takip etmeyin.

Öndeki aracın tam arkasında bulunmayın,her zaman tekerler hizalarında fakat sürücünün aracın
Aynasında sizi de görmesini sağlayacak biçimde gidin.Çok yakın takip etmeyin,mümkün olduğunca da öndeki öndeki zemini görün.Çünkü arabalar çukur,ölü hayvan ve yol üzerindeki benzeri maddeleri ortalar.Siz de tam akasından giderken bir sürprizle karşılaşmak istemezsiniz değil mi?

*Ticari araçları sağlamayın.

Taksi, dolmuş otobüs gibi toplu ulaşım araçlarının sağından geçmeyin; geçmek zorunda kaldığınız da extra olarak sizi görmesini sağlayın.Sesli uyarı(korna).Çünkü yolcu almaya odaklandıklarından ses çıkarmadığınız sürece sizi görmeyeceklerdir.Sadece sol aynalarından sizi görürler,zaten o zaman da yolcuyu alıp,gazlamak üzere harekete geçmişlerdir bile.

*Yeni stratejilere açık olun.

Yukarıdaki stratejileri içselleştirin; motosiklet kullanmanın doğal bir parçası haline getirin.Diğer yandan da gerek kendi,gerekse başkalarının deneyimlerinden dersler çıkarıp kendi stratejilerinizi geliştirin. Çünkü bu ülkede trafikte neyle karşılaşacağınızı tam bilemezsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder