15 Kasım 2013 Cuma

Motosiklet Lastiği Nasıl Olmalı?

motorsiklet lastiğiMotosiklet Lastiği Nasıl Olmalı?

Araçlarda lastik kullanımı son derece önem taşır. Lastiği sadece aracınızın üzerinde gittiği bir lastik olarak görmeyin. İyi bir lastik seçimi aracınızın öncelikle daha az yakıt tüketmesini sağlar. Yıpranmış ömrünü tamamlamış bir lastik aracınızın daha fazla yakıt tüketmesini sağlayacağından bu konuda dikkatli davranın. Bunun dışında havası inmiş lastik de çok fazla yakıt harcar. Çok sık aracınızın lastik havasını ölçün. Kış aylarında kar lastiği takmanız belki fazla benzin tüketmenizi sağlayabilir. Ama kış lastikleri yol tutmas ile son derece güvenli seyir imkanı sağlar. Ani frenlerde duruş mesafesi de kısa olur. Yalnız kış şartlarından çıkar çıkmaz lastiklerinizi çıkartıp yazlık lastiklerinizi takınız. Çünkü yaz aylarında kış lastiği ile dolaşmak hem görgüsüzlük olacaktır. Aynı zamanda da fazla yakıt tüketimi yapacağı için cebimizi yakacaktır. Lastik kullanımı için yaşadığınız bölgenin coğrafi şartlarına göre lastik kullanmanız gerekir. Bunu yanında sert veya dikkatli araç kullanma tercihinizde lastik kullanımında etkili bir ayrıcalıktır.

ilk kural ; motosikletin service manualinde hangi lastik marka ve modellerinin önerildiğine bakın. Bu marka ve modeller öncelikli araştırmaya gidin. Motosikletinize uygun ebattan başka lastik ebadına bakmayın (örn: 180/55 ZR 17 ). Ön ve arka ebatlar farklı tabiiki. Lastiği taktığınızda olması gereken hava basınç değerlerini de yine service manualden veya bazı motorlarsa lastiğe yakın kısımdaki etiketten bulun ve bu değerlerde olmasına dikkat edin.

Bir diğer konu yumuşak hamur , sert hamur konusu. Sert hamurun ısınması daha fazla zaman alır. Örneğin işiniz ve eviniz arası 5 km ise ve yaz kış her gün bu yolu yapıyorsanız. Siz işyerinize ulaşmış olduğunuzda daha lastiğiniz ısınmamış olur (özellikle kışın). Sert hamur lastikler genelde daha uzun yol veya daha performans ağırlıklı sürüşler için tercih edilir. 

Üretim yılı konusu ile çok çok çok önemli bir başka konu. Lastiğin yanak kısmında kare veya baklavalı bir kabartı içinde 4910 görüyorsak eger bu lastiğin 2010 yılının 49 uncu haftasında üretildiğini anlatır. Konu motosiklet olunca hamurun özelliğini yitirmemesi ve güvenli sürüşü devam ettirebilmesi için alırken mevcut tarihe en yakın zamanda olan lastiği seçin ve iki sene geçmeden lastiğin dişleri azalma bitme noktasına gelmeden yenisiyle değiştirin.
Bir diğer konu diyelim ki sıfır km motosiklet aldınız. Lastikleri kullanılmamış demeyin. Üretim tarihine bakın eğer yeni değilse veya 2 senelik sürecin sonuna yaklaştıysa yeniletip alın. 

Lastik dişi & dış profili (kanalları vs.) ; İkinci el motosiklet alırken lastik yılı kontrolü yaptıktan sonra lastik dişlerine bakın. Lastik dişini kontrol ederken yine lastiğin yanak kısmında dişlere doğru bir birden çok yerde lastiğin dişlerini gösterir ok işaretleri olur Bu yükselti ile lastiğin peteği aynı hizaya geldiyse yeni lastik bakmaya başlayın ve en kısa zamanda değiştirin. Motosiklette genelde lastik dişi bitmeden lastiğin yılı bitiyor. 

Lastiklerinizi değiştirirken siboplarını da değiştirin. Bunun yanında motosikletinizde lastik patlaması durumunda kullanmak üzere lastik köpüğü burundurun. Lastiğiniz eğer tubeless ise siz durmadıkça lastik havası yere inmez, eğer yakınsanız bekleyip yarığa bakmayın kontrollü bir şekilde güvenli bir alana kadar sürün. Güvenli alana gidince lastiğin havasını sonuna kadar indirin ve lastik köpüğünü uygulayın ve lastikçiye kadar yine dikkatli bir sürüş yapın.
Lastik seçerken iç profiline de dikkat etmek gerekir. Lastik seçerken yanak kısmı ve lastiğin içindeki kuşaklar kısımlarının materyalleri çok önem kazanıyor. Bazı lastiklerde bu kısımlarda ince tel örgüler olabiliyor, bu tel örgü lastiğin dayanıklılığını arttırması amaçlı kullanılıyor. Fakat lastik yanaktan bir darbe aldığında tel kısımlar lastiğe zarar verip lastiği pert edebiliyor veya problem olabiliyor. Bu gibi profiller örneğin Avrupa boydan boya geçilecekse stabilite ve iyi performans sağlıyor diye düşünebiliriz. Fakat toprak yolda veya bozuk asfaltta(Türkiye asfaltları) bu tipte bir lastiğin bir taş parçasıyla darbe alması bir geziyi sonlandırabilir veya keyif kaçırabilir. Sonuç olarak lastik alırken ihtiyaca dönük profil yapısına dikkat etmek gerekir.

İki değişik lastik aynı motordan nefret etmenizi de ona aşık olmanızı da sağlayabilir. 

Doğru lastik seçimi
Lastik uzmanı olmanıza gerek yok, basit ipuçlarımızı takip etmeniz yeterli. İşte bakmanız gerekenler:

LASTİK EBADINIZI BİLİN
Aracınıza doğru lastik türü ve ebadını seçmek için tek yapmanız gereken araç veya lastik üreticinizin sağladığı bilgilere başvurmak. Sonra yola çıkabilirsiniz!

YAŞADIĞINIZ İKLİME GÖRE SEÇİN
Eğer hiç karlı koşullarda araç kullanmıyorsanız ya da nadiren kullanıyorsanız, standart iklim koşulları için tasarlanmış lastikler sizin için daha uygun olacaktır. Ancak, eğer yaşadığınız yerde kış çetin geçiyorsa ya da dağlara çıkıyorsanız, uygun bir kış lastiğiyle buz ve kara karşı hazırlıklı olmanız gerekir. Kış lastikleri, karda ve çamurda kullanım için özellikle test edilmekte olup zorlu kış sürüşlerinizde size yardımcı olur. Lastiğinizde “3 dağ zirvesi & kar tanesi” sembolünü arayın. 

KULLANIM ALANINIZA GÖRE SEÇİN  
Eğer aracınız özellikle ağır yükler için kullanılıyorsa, lastik seçiminizin bu durumu hesaba katması gerekir. Doğru yük sınıfına ait lastiği seçtiğinizden emin olun. Araç üreticinizin talimatlarına başvurun.

HER YÖNDEN İYİ OLAN BİR LASTİK ARAYIN
Doğru lastik, tek bir pakette aradığınız her şeyi size sunar: güvenlik, uzun ömür ve yakıt tasarrufu. Her yönden iyi bir lastik: ıslak yolda daha kısa mesafede durmanızı sağlayacaktır – bu, potansiyel olarak hayat kurtaran bir avantajdır -; ayrıca, daha uzun ömürlü olacaktır ki bu da fazladan bir yıllık sürüş değerindedir ve yıl boyunca daha az yakıt tüketmenize yardımcı olacaktır. Tüm lastikler, bu performans faktörlerinden en az birini sunar, fakat üç faktörün hepsinde birden yüksek performans sunan lastikler nadirdir. Farklı lastik üreticilerinin sunduklarını araştırın.

UZUN VADEDE MALİYETİ DÜŞÜNÜN
Fiyat itibariyle oldukça cazip görünen bir alışverişe atılmadan önce, size gerçekten ne kadara mal olacağını düşünün. Lastikler, kalite satın alınacak bir alışveriştir. Her yönden iyi olan lastiklere biraz daha fazla yatırım yaparsanız, lastiklerin size daha çok güvenlik sunacağına, ömrünün daha uzun olacağına ve her hafta benzin istasyonunda tasarruf yapmanızı sağlayacağına güvenebilirsiniz. Önde gelen lastik şirketleri, bu mantığa çabuk adapte olmuştur.  

Zaman içerisinde, daha iyi bir lastiğin gerçekten ekonomik olduğunu kendinize kanıtlayacaksınız!

Motosiklet Lastikleri için tıklayınız

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder